Materiały postdiagnostyczne

Materiały postdiagnostyczne są częścią systemu diagnostycznego KAPP. Składają się na nie scenariusze zajęć, karty pracy, gry dydaktyczne, poradniki, wskazówki metodyczne itp. Mają na celu wsparcie specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych bezpośrednio po diagnozie, w trakcie interwencji czy też w czasie szerzej rozumianej organizacji wsparcia psychologicznego angażującego rodziców i nauczycieli konkretnego ucznia. Udostępnione dokumenty to zaledwie niewielką część opracowanej puli. Pełen zestaw można przejrzeć, pobrać i wydrukować lub przesłać zainteresowanym za pośrednictwem aplikacji komputerowej KAPP.

Materiały postdiagnostyczne jako element systemu diagnostycznego KAPP są spójne z narzędziami diagnostycznymi w zakresie funkcji których rozwój wspierają oraz grup uczniów, do których są przeznaczone. Ponieważ diagnozowane zdolności poznawcze w zakresie danego obszaru bywają ze sobą mocno powiązane, niektóre materiały przeznaczone są do wspierania rozwoju i doskonalenia więcej niż jednej funkcji. Co więcej materiały zostały przygotowane z myślą o specyfice konkretnej grupy dzieci, tak by już na etapie projektowania uwzględnić różnorodne potrzeby. Jednocześnie tworząc je przestrzegano zasad uniwersalnego projektowania, co sprawia, że poszczególne scenariusze czy gry mogą być dostępne również dla innych grup odbiorców i użytkowników, niż tylko Ci dla których zostały opracowane. Materiały są też dedykowane uczniom w określonym wieku, choći tu decyzja o zastosowaniu konkretnego scenariusza czy gry zależy od specjalisty i jego decyzji dotyczącej adekwatności konkretnego materiału do potrzeb konkretnego dziecka.

Poniżej prezentujemy opracowane w ramach KAPP materiały, ich przeznaczenie i liczbę oraz przykłady konkretnych dokumentów.

3 Materiały postdiagnostyczne i ich przeznaczenie4 Materiały postdiagnostyczne w ramach systemu KAPP

5 Materiały postdiagnostyczne w liczbach 1

Scenariusze zajęć

Scenariusze zajęć to gotowa propozycja układu treści, ćwiczeń i materiałów do nich do wykorzystania dla specjalisty w czasie różnego rodzaju zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży. Scenariusze opracowane są z myślą o określonej grupie wiekowej, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb i niepełnosprawności oraz przeznaczone do rozwijania konkretnych funkcji poznawczych diagnozowanych baterią KAPP. Mogą być wykorzystane w całości lub we fragmentach. W sumie przygotowano 202 propozycje, możliwe do realizacji w grupie lub indywidualnie.

  • Scenariusz “Droga do domu” przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, słabosłyszących oraz z dysleksją, rozwijający fonologię (kliknij i pobierz)
  • Scenariusz “Czytam i rozumiem” przeznaczony dla dzieci w wieku 9-13 lat, z populacji ogólnej, rozwijając czytanie ze zrozumieniem (kliknij i pobierz)

Karty pracy

Karty pracy to krótsze w formie materiały zawierające jedno lub więcej zadań możliwych do wykonania samodzielnie lub pod nadzorem dorosłego. Karty pracy najczęściej zawierają ćwiczenia rozwijające konkretny obszar funkcjonowania poznawczego i mogą być wykorzystane razem ze scenariuszem zajęć, z którym są powiązane. Często jednak zaprojektowane są tak, by stanowiły również niezależny materiał możliwy do zastosowania bez konieczności wykorzystywania scenariusza, np. jako karta pracy dla ucznia pozwalająca poćwiczyć czy utrwalić rozwijane umiejętności w zakresie funkcji wykonawczych, percepcji, mowy czy komunikacji pisemnej. W sumie opracowano 208 takich kart.

  • Karta pracy "Codzienne czynności" przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku 12-24 lata, rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową, uwagę, komunikację, czytanie i pisanie (kliknij i pobierz)
  • Karta pracy "Zaczarowana kredka Karolci" przeznaczona dla dzieci z doświadczeniem migracji oraz dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, rozwijająca gramatykę, semantykę i pragmatykę oraz czytanie ze zrozumieniem (kliknij i pobierz)

Gry dydaktyczne

Gry dydaktyczne to pula materiałów, która obejmuje 104 propozycje przeznaczone dla dzieci i młodzieży w różnym wieku, rozwijających uwzględnione w diagnozie funkcje wykonawcze oraz funkcje językowe i komunikacyjne.

  • Gra “Pralka” dla dzieci w wieku przedszkolnym, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, rozwijające znajomość liter, czytanie-dekodowanie i fonologię (kliknij i pobierz)
  • Gra “Paronimy”w wersji dla dzieci niewidzących, rozwijająca semantykę i pragmatykę (kliknij i pobierz)

Wskazówki metodyczne dotyczące dostosowań materiałów dla dzieci i młodzieży o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Wskazówki metodyczne dotyczące dostosowań materiałów dydaktycznych do zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży to materiały dla praktyków i podpowiedzi dla rodziców czy nauczycieli przedmiotowych. Zawierają one wytyczne ułatwiające opracowywanie zadań w formie przyjaznej różnym uczniom. Stworzono w sumie 10 dokumentów poświęconych opracowaniu materiałów dydaktycznych dla dzieci i młodzieży ze SPE oraz uczniów zdolnych i uczniów z doświadczeniem migracji.

  • Wskazówki metodyczne dotyczące dostosowania materiałów dla uczniów niesłyszących (kliknij i pobierz)
  • Wskazówki metodyczne dotyczące dostosowania materiałów dla uczniów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (kliknij i pobierz)

Poradniki

Poradniki opracowano z myślą o rodzicach i nauczycielach, którzy szukają informacji na temat specyfiki trudności dzieci i ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Przygotowano pozycje zawierające wiele praktycznych wskazówek i przykładów, a dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji, niewidzących, osób o ponadprzeciętnym potencjale poznawczym czy z zaburzeniami komunikacji językowej. Oddzielny poradnik napisany został z myślą o rodzicach i specjalistach pracujących z najmłodszymi. Przygotowane publikacje zostały opracowane przez doświadczonych praktyków i zawierają wiele konkretnych wskazówek dotyczących wsparcia dziecka i młodego człowieka w otoczeniu domowym, specjalistycznej placówki czy szkole.

  • Kochańska, M. (2022). Zaburzenia rozwoju językowego u dzieci i młodzieży. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: IBE. (kliknij i pobierz)
  • Knopik, T. (2022). Sztuka wspomagania rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: IBE. (kliknij i pobierz)
  • Pamuła-Behrens, M., Wrona, J. (2022). Poradnik dla specjalistów pracujących z osobami z doświadczeniem migracji. Warszawa: IBE. (kliknij i pobierz)
  • Papuda-Dolińska, B. (2022). Wspomaganie rozwoju poznawczego dzieci z dysfunkcją wzroku. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: IBE. (kliknij i pobierz)

Materiały edukacyjne 

Materiały edukacyjne w formie prezentacji multimedialnych czy ulotek dla pracowników poradni, rodziców i nauczycieli zawierają informacje o specyfice rozwojowej poszczególnych zdolności poznawczych oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzieci i młodzieży. Mogą być wykorzystywane jako źródło wiedzy dla pojedynczych specjalistów czy rodziców, ale też jako materiał edukacyjny do wykorzystania w czasie rady pedagogicznej czy spotkaniu z rodzicami.