 |
Path2Integrity: rzetelność badawcza ważna jak nigdy dotąd
Zachęcamy do korzystania z innowacyjnego rozwiązania edukacyjnego promującego rzetelność badawczą, przygotowanego w ramach międzynarodowego projektu Path2Integrity, w którym bierze udział Instytut Badań Edukacyjnych. Nad kursem online pt. „Rzetelność badawcza z P2I” (Learning P2I )” patronat objęła Mariya Gabriel, komisarz europejska ds. Innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. Więcej |
 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
 |
Znamy raport z międzynarodowego badania TIMSS 2019
Badanie TIMSS przeprowadzono w Polsce w kwietniu i maju 2019 r. Objęto nim 4 882 uczniów z 270 oddziałów ze 149 wylosowanych szkół podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Więcej |
 |
Neuronauka i edukacja: przegląd interwencji i podejść edukacyjnych korzystających z osiągnięć neuronauki
Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie. Więcej |
 |
Podsumowanie panelu "Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse”
"Rynek pracy w dobie pandemii - kryzys czy rozwój? Nowe kwalifikacje, trendy, szanse” – to tytuł panelu dyskusyjnego, który w dniu 2 grudnia 2020r. otworzył tegoroczne Europejskie Forum Gospodarcze Łódzkie 2020. Organizatorkami panelu były Liderki z Regionalnego Centrum ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w regionie łódzkim: dr Dorota Nawrat-Wyraz i Martyna Kruszyńska-Ostrowska. Panel był pierwszym wspólnym przedsięwzięciem partnerstwa na rzecz wdrażania ZSK zainicjowanego w regionie łódzkim. Więcej |
|
Edukacja policealna w Macedonii
-
19 Września 2016
Instytut Badań Edukacyjnych z sukcesem zakończył w kwietniu 2017 r. realizację projektu dotyczącego reformy kształcenia policealnego w Macedonii. 8-miesięczny projekt, którego liderem był IBE, realizowany był w partnerstwie z macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki w ramach programu Twinning.
Projekt „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) był koordynowany przez Komisję Europejską. Celem tego typu współpracy „bliźniaczej” jest wspieranie instytucji publicznych oraz rozwijanie nowoczesnej administracji m.in. w państwach kandydujących do Unii Europejskiej. W realizacji projektu brało udział 11 ekspertów z Polski i 4 przedstawicieli czołowych instytucji z Czech, Austrii, Luksemburga i Chorwacji. Liderem projektu była Agnieszka Chłoń-Domińczak. Celem projektu było wsparcie macedońskiego ministerstwa edukacji w zaprojektowaniu procesu modernizacji kształcenia policealnego, w tym:
- zaproponowanie zmian w aktach prawnych bazując na szerokich konsultacjach z interesariuszami, specjalistami z różnych sektorów i przedstawicieli szkół zawodowych,
- sformułowanie rekomendacji co do tworzenia kwalifikacji i programów nauczania odpowiadających zidentyfikowanym potrzebom rynku pracy (m.in. przeprowadzenie pilotażu tworzenia kilku takich kwalifikacji),
- zaproponowanie rozwiązań, które pomogłyby włączyć kwalifikacje z kształcenie policealnego w proces wdrażania ramy kwalifikacji w Macedonii, w tym opisywania kwalifikacji przy pomocy języka efektów uczenia się,
- wsparcie upowszechnienia kształcenia policealnego wśród uczniów, rodziców, pracodawców i nauczycieli poprzez opracowanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, uruchomienie strony internetowej poświęconej kształceniu policealnemu i stworzenie zaleceń dalszych działań promocyjnych.
Na początku projektu skupiliśmy się na analizie stanu prawnego w obszarze kształcenia policealnego (prace te koordynowała Marta Ponikowska). W Macedonii jest ono realizowane przez szkoły zawodowe i izby rzemieślnicze. Przeanalizowane i poddane dyskusji zostały wszystkie kluczowe ustawy, akty wykonawcze i raporty z projektów w zakresie edukacji. Dla zainteresowanych przedstawicieli administracji publicznej zorganizowaliśmy sesje coachingowe dotyczące zmian prawnych.
Aby dowiedzieć się jak kształcenie policealne wygląda w praktyce macedońskiej, eksperci IBE (Horacy Dębowski, Agata Poczmańska, Sylwia Walicka) odwiedzili 25 szkół, gdzie przeprowadzili wywiady z ich dyrektorami, nauczycielami, psychologami itp. Dowiedzieliśmy się, co im się podoba, a co ich zdaniem wymaga poprawy lub całkowitej zmiany. Najczęściej wspominano o przestarzałych programach nauczania i niewystarczającej współpracy w „trójkącie”: szkoły – administracja publiczna – pracodawcy.
Aby zobaczyć pełen obraz, nie mogliśmy pominąć wspomnianych już pracodawców i ich potrzeb na krajowym i regionalnym rynku pracy w Macedonii. Analizowane były m.in. raporty z badań, dane statystyczne, organizowano spotkania z pracodawcami, przedstawicielami organizacji branżowych i twórcami programów nauczania z centrum kształcenia zawodowego (działania te prowadzili Dorota Holzer-Żelażewska, Katarzyna Trawińska-Konador, Andrzej Żurawski). Zrealizowaliśmy prawie 20 szkoleń o tej tematyce oraz szereg konsultacji. Z licznych rozmów, wywiadów i analiz wynikało, że kształcenie policealnie nie jest rozpoznawalne wśród uczniów, ich rodziców, pracodawców, a nawet wśród nauczycieli, dlatego położyliśmy ogromny nacisk na działania promocyjne i informacyjne. Działania te realizowały Emilia Danowska-Florczyk, Monika Parys, Barbara Przybylska i Natalia Skipietrow. Warsztaty, spotkania, uruchomienie strony internetowej, produkcja plakatów, ulotek i wiele, wiele innych działań przyniosły spodziewany efekt.
24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt, w której uczestniczył Minister Edukacji z Macedonii, Ambasador Polski w Macedonii, liderzy projektu i ponad 60 osób, które przez poprzedzające miesiące brały udział w projekcie i które wyraziły zadowolenie z osiągniętych rezultatów i jakości współpracy z ekspertami IBE.
STRONA PROJEKTU FACT SHEET ULOTKA PREZENTACJA PODSUMOWUJĄCA REZULTATY PROJEKTU
PRODUKTY PROJEKTU:
- Guideline for the development of teaching curricula for post-secondary education (2017), H. Dębowski
- Guidelines for promotional and information activities on post-secondary education (2017), E. Danowska-Florczyk, M. Parys, B. Przybylska, N. Skipietrow
- Revision of the legislative framework regarding post-secondary education and recommendations (2017), M. Ponikowska
- Harmonising post-secondary education with the NQF and the EQF (2017), H. Dębowski, M. Ponikowska, A. Poczmańska
- Introduction to the revised version of the Concept Note for post-secondary education and General comments on the further development of post-secondary education (2017), M. Ponikowska, A. Poczmańska
- Revised Concept Note on post-secondary education (2017)
- Rulebook on the manner of organisation, content, conditions, implementation and the system (2017), M. Ponikowska
- Report on the state of play. Analysis of post-secondary education with recommendations on the improvement and delivery of post-secondary education in the country in line with international requirements and best European practices (2016), D. Holzer-Żelażewska, M. Ponikowska, A. Poczmańska, K. Trawińska-Konador, S. Walicka, A. Żurawski
- Report on the initial assessment of the educational needs within post-secondary education according to labour market demands regarding the specificity of selected occupations with written recommendations and methodologies for carrying out an assessment of the educational needs (2016), A. Chłoń-Domińczak, D. Holzer-Żelażewska A. Poczmańska, K. Trawińska-Konador, S. Walicka
- Development of Six Priority Occupations. Occupational Standards and Qualification Standards, K. Trawińska-Konador, A. Żurawski (2017)
- Driving Instructor – Specialist
- Motor Vehicle Inspection Station Controller
- Forestry Specialist
- Specialist for Electrical Measuring Devices and Instruments
- Cook Specialist
- Wine Specialist
|