bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 31 maja

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
Poradnik ico

Kształcenie na odległość – poradnik dla szkół

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców. Więcej
nauka w domu

Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.  Więcej
nauka ico

Przymusowa przerwa w szkole: to nie musi być stracony czas

Przerwa w zajęciach szkolnych nie powinna oznaczać, że dziecko przestaje się uczyć. Wyjaśniamy, jak twórczo i konstruktywnie wykorzystać wolny czas uczniów. Więcej
nauka zdalna ico

Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół. Więcej
logo1

Path2Integrity: wirtualne sympozjum o rzetelności naukowej

W najbliższy poniedziałek, 16 marca br., zapraszamy do udziału w wirtualnym sympozjum, którego tematem będzie rzetelność naukowa i etyka badań naukowych. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Path2Integrity”, który w Polsce jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej

EXCEPT

EXCEPT logo orangefacebooktwitter

Opis projektu

EXCEPT był międzynarodowym, interdyscyplinarnym projektem badawczym, realizowanym w ramach programu HORIZON 2020. Projekt miał na celu dostarczenie informacji na temat szeroko rozumianego wpływu niestabilności i niepewności zatrudnienia, oraz bezrobocia osób młodych na zakres ich wykluczenia społecznego. Badanie miało charakter porównawczy i obejmowało wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Ukrainę. Jako główne wskaźniki wykluczenia społecznego przyjęto zarówno kryteria ekonomiczne - w tym ubóstwo i niski status materialny - jak i aspekty pozaekonomiczne: stan zdrowia i subiektywne samopoczucie osób młodych. Ważnym, analizowanym przez zespół badawczy aspektem była również autonomia osób młodych i ich uniezależnienie od domu rodzinnego.

Główne cele projektu to:

  1. kompleksowa analiza wieloaspektowego wymiaru wykluczenia społecznego młodzieży,
  2. badanie dynamicznego procesu wykluczenia społecznego w kontekście perspektyw dalszego życia,
  3. pozyskanie informacji z punktu widzenia osób młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym: samopostrzeganie i strategie radzenia sobie w życiu,
  4. ewaluacja polityk w obszarze wykluczenia społecznego młodzieży,
  5. wskazanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań w tym obszarze.

W projekcie wykorzystywane były zarówno metody analizy jakościowej jak i analiza danych ilościowych:

  • Dzięki zastosowaniu wywiadów indywidualnych prowadzonych z młodzieżą w dziewięciu wybranych krajach europejskich, w tym na Ukrainie, przedstawione zostało jak młodzież o niestabilnym zatrudnieniu bądź pozbawiona pracy, postrzega swoje położenie względem innych rówieśników, jak sobie radzi i jak postrzega swoje perspektywy na przyszłość.
  • Wykorzystanie metod analiz danych jednostkowych dla UE-28 pozwoliło na określenie wzajemnych relacji przyczynowo-skutkowych i prześledzenie dynamicznych procesów wykluczenia społecznego młodzieży w różnych kontekstach krajowych.
  • Wywiady eksperckie posłużyły jako narzędzie do oceny efektywności polityk krajowych i unijnych, oraz do stworzenia bazy najlepszych praktyk i dostarczenia propozycji reform i procedur, które mogą pomóc w poprawie sytuacji młodych ludzi, borykających się z niepewnością na rynku pracy.

Celem projektu było również dotarcie do jak największego kręgu odbiorców zainteresowanych problematyką sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz wykluczeniem społecznym.

Projekt realizowany był w okresie od 1.05.2015 r. do 30.04.2018 r.

Wyniki badań

Wykluczenie społeczne młodzieży w Europie  |   Pobierz prezentację

Niepewna sytuacja młodzieży na rynku pracy a zdrowie i dobrostan psychiczny  |  Pobierz prezentację

Ekonomiczne konsekwencje wykluczenia i niestabilnej sytuacji na rynku pracy  | Pobierz prezentację

Badania terenowe EXCEPT  | Pobierz prezentację

Wyniki badań EXCEPT w Polsce  | Pobierz Raport 1  |   Pobierz Raport 2

Kontakt

  • Magdalena Rokicka – lider zespołu
  • Małgorzata Kłobuszewska – badacz
  • Marta Palczyńska – badacz
  • Jędrzej Stasiowski – badacz
  • Paweł Kubicki – badacz
  • Beata Grzesiak – koordynator

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018