15 czerwca (sobota)
11.00-12.30 Rejestracja i obiad
12.30-14.00 Uroczyste otwarcie
Powitanie uczestników:
Wystąpienia honorowych gości Kongresu:
14.00-14.30 Sesja I – plenarna
Wystąpienie:
Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych
14.30-15.15 Przerwa kawowa
15.15-18.00 Sesje tematyczne (6 sesji odbywających się równolegle)
1. Wczesna edukacja i opieka: kształtowanie kompetencji kluczowych dla powodzenia w życiu
Pomyślna adaptacja małego dziecka w kolejnych środowiskach życia i rozwoju jest ważnym wyzwaniem dla instytucji zajmujących się wczesną edukacją i opieką. Postaramy się wspólnie odpowiedzieć na pytanie, jak sprostać temu wyzwaniu, a zwłaszcza jak przygotować małe dzieci do efektywnego uczestniczenia w formalnej edukacji szkolnej.
Uczestniczą:
Prowadzą:
2. Kształcenie nauczycieli − inwestycja w przyszłość edukacji
Co roku kierunki pedagogiczne kończy ponad 17 tysięcy absolwentów. Czy odpowiada to potrzebom edukacyjnego rynku? Studia kończą też tysiące absolwentów kierunków nauczycielskich − biologii, historii, filologii, matematyki, fizyki i innych. Czy są wystarczająco przygotowani do pracy z uczniami? Dobry system kształcenia nauczycieli jest warunkiem edukacyjnego sukcesu uczniów − warto dyskutować o tym, by był jak najlepszy.
Uczestniczą:
Prowadzi: Magdalena Krawczyk-Radwan, Instytut Badań Edukacyjnych
3. Maturzysta idzie na studia
Blisko 70 proc. wszystkich maturzystów trafia na uczelnie wyższe. Powszechny dostęp do studiów i otwarcie uczelni dla młodzieży z różnych środowisk jest niepodważalną wartością społeczną. Będziemy dyskutować o zasadach naboru na studia, które sprzyjać będą wysokiej jakości studiów oraz uwzględnią predyspozycje, talenty i zainteresowania młodzieży.
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Jolanta Choińska-Mika, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
4. Edukacja i rynek pracy
Celem tej sesji będzie analiza związków między poszczególnymi interesariuszami systemu edukacji − szkołami, uczelniami, pracodawcami, urzędami pracy, samorządami różnych szczebli, przedsiębiorstwami. Będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, jakie są możliwości, ale i ograniczenia współpracy między tymi podmiotami.
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Urszula Sztandar-Sztanderska, Prodziekan ds. Naukowych Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
5. Samorządy wobec nierówności edukacyjnych
Szkoły się różnią – wyrównywanie szans edukacyjnych dotyczy wszystkich etapów kształcenia. Dyskusja skoncentruje się wokół następujących pytań: Jaki jest stan międzyszkolnego zróżnicowania? Jak samorządy oraz władze centralne mogą osłabić wynikające z niego nierówności edukacyjne?
Uczestniczą:
Prowadzi: dr Przemysław Sadura, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
6. Edukacja i media
Możliwości poznawcze młodych ludzi oraz ich zaawansowanie w zakresie korzystania z mediów stale się zmieniają. Szkoła i media muszą to brać pod uwagę. Rozważymy następujące kwestie: Jak media wpływają na odbiorców (z perspektywy neurofizjologicznej oraz kulturoznawczej)? Jak je wykorzystywać w edukacji? Co powinny robić media, a co nauczyciele, by kształcić świadomego i mądrego odbiorcę?
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Witold Bobiński, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
18.15-20.00 Kolacja
20.00-21.00 Koncert zespołu Raz, Dwa, Trzy
16 czerwca (niedziela)
9.30-12.00 Sesje tematyczne (6 sesji odbywających się równolegle)
1. Matematyka dla każdego – jak uczymy matematyki?
Z badań Instytutu Badań Edukacyjnych oraz badań międzynarodowych wynika, że w Polsce ukształtowała się tradycja nauczania matematyki poprzez ćwiczenie algorytmów. Postaramy się wspólnie odpowiedzieć na następujące pytania: Jak przenieść punkt ciężkości na rozwijanie rozumowania? Co i jak należy zmienić?
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Zbigniew Marciniak, Instytut Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego
2. Przedmioty przyrodnicze − laboratorium myślenia obywatelskiego
Jakie wiadomości i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych ma uczeń, który przychodzi do szkoły ponadgimnazjalnej? Będziemy rozmawiać o tym, które z tych umiejętności są kluczowe dla dalszego uczenia się i funkcjonowania w życiu, a także świadomego uczestniczenia w życiu publicznym.
Uczestniczą:
Prowadzą:
3. Jak nauczyć myślenia historycznego?
Myślenie historyczne to procedury poznawcze pomocne w zrozumieniu również współczesnego świata. Chcemy przedstawić, na czym polega uniwersalizm tych kompetencji, pokazując ich użyteczność w dorosłym życiu.
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Jolanta Choińska-Mika, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
4. Przyszły pracownik na lekcji języka polskiego
Pracodawcy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na tzw. umiejętności miękkie swich pracowników. W jaki sposób je kształcić i wzmacniać? Celem sesji jest spotkanie pracodawców i nauczycieli języka polskiego. Właśnie podczas lekcji języka polskiego w szczególny sposób są ćwiczone niektóre umiejętności miękkie, np. zdolności komunikacyjne, interpretacja cudzego przekazu, zdolność wyrażania emocji itd. Podczas sesji zostaną wymienione opinie pracodawców i polonistów na temat kształtowania tych umiejętności.
Uczestniczą:
Prowadzi: prof. Krzysztof Biedrzycki, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
5. Odroczona dorosłość: jak przygotować młodych ludzi do wejścia w dorosłe życie?
Młodzi ludzie coraz później opuszczają domy rodzinne, zaczynają pracę i zakładają rodziny. Przeanalizujemy proces przechodzenia z okresu dorastania do dorosłości i zjawisko coraz późniejszego wchodzenia w dorosłość. Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie o uwarunkowania tego procesu związane z wyborem ścieżki edukacyjnej i pierwszymi doświadczeniami zawodowymi.
Uczestniczą:
Prowadzą:
6. Pozycja społeczna i prestiż zawodu nauczyciela
Będziemy starali się odpowiedzieć na następujące pytania: Kim jest polski nauczyciel? Czy polscy nauczyciele cieszą się dużym prestiżem? Dlaczego prestiż jest użyteczny? Jak wzmacniać prestiż nauczyciela?
Uczestniczą:
Prowadzi: dr hab. Marta Zahorska-Bugaj, Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
12.00-12.30 Przerwa kawowa
12.30-13.30 Sesja II – plenarna – podsumowanie
13.30-15.00 Obiad
![]() |
Program do pobrania |
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego